dilluns, 27 d’octubre del 2014

PROJECTE XIMIXESCA

Ximixesca: aquest projecte es basa en una web interactiva i personalitzada per fomentar l’hàbit de la lectura i la comprensió lectora. Cada alumne té un codi d’accés i ha de respondre les preguntes del llibre que ha escollit per comprovar si l’ha entès. Si respon bé les preguntes, aconsegueix punts. Aquests punts són l’incentiu per posar atenció a allò que estan llegint. A mesura que els/les nens/es aconsegueixen punts el seu espai es va omplint de peces d’un trencaclosques que quedarà complet quan arribin a 500 punts. A més, també van aconseguint elements com una corona o la cua d’un drac que els acrediten com a posseïdors d’una quantitat determinada de punts. 

No és una eina molt adequada per fer servir a casa si no que és més pròpia d’una biblioteca escolar, de l’aula d’informàtica, etc., però n'hi ha prou amb tenir un ordinador i ser usuari. És una eina útil per a qualsevol cicle, però és especialment útil per Cicle Mitjà i Superior, doncs permet treballar aspectes relacionats amb la comprensió lectora o l'ortografia i aprofundir en ells. No és una eina que permeti l'activitat comunicativa directa, al contrari, però si un bon suport per fer-ne a posteriori.

Hi ha més de 1.800 qüestionaris de llibres i és una base de dades que es va ampliant amb noves publicacions, llibres recomanats o proposats pels mestres o nens, etc.

Periòdicament es fan concursos lectors individuals o per classes amb diferents premis per animar els/les nens/es a la lectura a través del joc, es publiquen notícies relacionades amb el món del llibre; s'entrevisten autors, etc. A final de curs, per Sant Jordi o altres dates especials es redacten títols de felicitació per les classes o nens més lectors.

Si voleu més informació, podeu clicar aquí.

A FAVOR: Com que el  mestre té accés personal i pot veure el que fan els alumnes (i el que no), es pot treballar la lectura i comprensió de la mateixa quan veiem que no ha quedat clar. Evidentment podem veure quines mancances o errades fan i utilitzar-les a classe per reforçar aquells punts ortogràfics o de comprensió que veiem que no acaben d’assolir, fent activitats relacionades com debats o fer resums en grup, mapes conceptuals adaptats al nivell de l’aula, fitxes, etc.


EN CONTRA: La subscripció, tot i ser petita, és de pagament.


1 comentari:

  1. Aquest programa el van dur a terme els alumnes de l'escola Els Pins (on vaig fer les pràctiques). Va funcionar molt bé i els nens no només s'acabaven els llibres i disfrutaven d'ells sinó que amb els qüestionaris que havien de completar al final de la lectura es feia pal•lesa la comprensió del llibre.

    ResponElimina