diumenge, 26 d’octubre del 2014

GALÍ


QUÈ ÉS?


El Galí en línia és una eina TIC que ofereix materials basats en el programa JClic destinats a l'aprenentatge interactiu de les llengües catalana i occitana.

Introdueix l'alumnat a un nivell bàsic d'aquestes dues llengües a partir d'activitats seqüenciades i programades que desenvolupen les habilitats bàsiques de coneixement lingüístic: escoltar, parlar, llegir i escriure. Es treballen el vocabulari i les expressions més bàsiques que requereix la integració de l'alumnat dins del sistema educatiu, en el marc de la metodologia d'autoaprenentatge lingüístic.


QUÈ NECESSITEM?

Aquest recurs fa servir el programa JClic per mostrar activitats multimèdia inserides en una pàgina web. Cal que tingueu en compte que, tot i que normalment ja el porten incorporat, els ordinadors del vostre centre hauran de tenir instal·lat un motor Java, versió 1.3.1 o superior.

Algunes activitats consisteixen a enregistrar la veu i comparar el resultat amb un patró establert pel programa. Per realitzar-les cal tenir connectat un micròfon a la targeta de so, i configurar-lo per tal que el nivell d'enregistrament sigui òptim.


QUÈ ENS PERMET TREBALLAR? (Blocs sessions i nivells)

Conté més de 1.500 exercicis organitzats en 56 sessions de treball, que es reparteixen en sis grans blocs temàtics:
  1. Com s'escriu? Com es pronuncia? | Com s'escriu? Com se pronóncie?
  2. Qui sóc? Com sóc? | Qui sò? Com sò?
  3. Quina hora és? Quin dia som? Què m'agrada? | Quina hora ei? Quin dia èm? Qué m'agrade?
  4. Què menjo? On visc? | Qué mimgi? A on viui?
  5. Què faig? Què Compro? On vaig? | Qué hèsqui? Qué crompi? Tà on vau?
  6. Morfosintaxi | Morfosintaxi
En cada bloc hi ha sessions corresponents a dos nivells de dificultat:
 Color verd: iniciació 
 Color taronja: aprofundiment

MODALITATS DE TREBALL

- Aprenentatge lliure: es pot accedir a qualsevol sessió sense que quedi cap constància dels resultats obtinguts en realitzar els exercicis.

- Aprenentatge guiat: està reservat als usuaris registrats de la XTEC o de XTECBlocs. En aquesta modalitat el sistema enregistra el resultat dels exercicis i mostra uns indicadors visuals que permeten distingir les sessions ja superades de les que encara no ho estan:
  •  Sessió o bloc d'iniciació superat 
  •  Sessió o bloc d'aprofundiment superat
El funcionament és força senzill: Per superar una sessió cal realitzar tots els seus exercicis amb un nivell d'encert superior al 75% i per superar un bloc cal haver superat totes les seves sessions.

Quan s'entra per primera vegada en la modalitat d'aprenentatge guiat el sistema ofereix la possibilitat de realitzar una prova de nivell inicial. És important realitzar correctament el màxim nombre d'exercicis en aquesta prova, ja que a partir dels resultats obtinguts es convaliden automàticament determinades sessions i blocs de contingut pels vostres alumnes. En cas que no vulgueu realitzar aquesta prova, tots els alumnes partiran des d'un mateix nivell i segurament sigui més fàcil portar el control de tots 

AVANTATGES

- Com a principal avantatge penso que és una eina de gran utilitat per a poder treballar amb els alumnes nouvinguts d'una manera més didàctica i en la qual ells mateixos poden anar avançant i veure els seus progressos, ja que els temes cada cop són més complexos. A més a més, dins de cada tema trobem dos nivells de dificultat, la qual cosa suposa un doble repte pels alumnes. 
- També m'agrada molt el fet que es pugui treballar amb la veu dels nens i que aquesta es compari amb el so original. Penso que el fet d'obtenir una comparació tan ràpida és el que més ajuda als alumnes a  adonar-se dels seus errors i així millorar la pronunciació. 

INCONVENIENTS

- Aquesta eina obliga a tenir un micròfon incorporat a l'ordinador per a realitzar algunes activitats i potser no a tots els centres trobem aquest complement. Tot i això, només suposa un problema si treballem amb el grup-classe sencer, ja que si estem treballant amb un grup reduït d'alumnes nouvinguts, segur que n'hi ha algun micròfon disponible al centre que es pugui fer servir amb aquests alumnes 
- Encara que disposis de la descàrrega flash molts cops fallen els àudios i no es poden realitzar les activitats de comprensió oral i costa seguir el fil de les activitats.  
- Com a la majoria d'activitats de Jclic, per exemple de relacionar, et deixa anar provant amb totes les respostes fins que l'encertes. Ho trobo un inconvenient, perquè potser l'alumne no entén el que ha de fer i a força d'anar provant passarà a la següent activitat sense haver après res. En aquest cas, us recomano buscar algun suport, ja sigui una fitxa complementària amb activitats o el mateix mestre, per aconseguir que es realitzin aquests aprenentatges. 
- L'alumnat sempre pot consultar el resultat dels exercicis que hagi realitzat en cada sessió de treball. Us adjunto un enllaç en el qual podeu trobar explicat quin sistema se segueix per a realitzar el seguiment. 

PROPOSTA DIDÀCTICA 

Penso que es tracta d'una eina on les activitats són d'un nivell força bàsic i per això us recomano utilitzar-la, principalment, amb l'alumnat nouvingut dels tres cicles de primària que s'han incorporat tardanament al Sistema Educatiu.
A més a més, m'agradaria afegir que jo també l'utilitzaria a cicle inicial per treballar diversos continguts bàsics com l'abecedari, el vocabulari, la morfosintaxi, etc. En aquest cas, els faria treballar en parelles, afavorint així la interacció entre els alumnes que hauran de discutir les respostes i treballar conjuntament.

Us deixo alguns exemples d'activitats, tot i que podeu tafanejar l'eina i totes les activitats entrant com si volguéssiu realitzar un aprenentatge lliure.

Espero que la gaudiu i que us sigui de gran utilitat!





























Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada