dijous, 23 d’octubre del 2014

M'ENDEVINES?

M’ENDEVINES?

"M’endevines" és una aplicació web que recull diverses endevinalles adreçades a infants de més de 5 anys. Es tracta d’una aplicació que a través d’una metodologia lúdica i creativa pretén treballar la comprensió escrita i oral de les endevinalles. Fomenta un aprenentatge exitós de les endevinalles i assolir objectius com;
-          - Utilitzar les TIC com a recurs didàctic
-          - Interès per la lectura i l’escriptura
-          - Estimular un procés de raonament, lògica, memòria...
-          - Introduir vocabulari nou
-          - Respectar les regles ortogràfiques

L’aplicatiu s’organitza en quatre blocs, dividits segons el grau de dificultat, del més baix al més alt i cadascun es presenta amb un nom determinat i significatiu:
Nivell 1: Debutants
Nivell 2: Prudents
Nivell 3: Agosarats
Nivell 4: Experts

L’eina facilita la comprensió oral a partir de l’explicació i lectura de les endevinalles i també la comprensió escrita ja que l’alumne ha d’escriure correctament la resposta de cada endevinalla. D’altra banda, desenvolupa el raonament amb el fi d’entendre el sentit figurat de les endevinalles.

DESAVANTATGES:
Permet escriure les respostes amb faltes d’ortografia, malgrat que després, un cop has encertat la respota, t'apareix la resposta amb l'ortografia correcta. 

Trobo que seria més beneficiós trobar algun recurs per donar a conèixer a l’alumne els possibles errors ortogràfics, marcar-los i intentar que ell sigui el responsable de cercar la solució correcta.

CICLE ADREÇAT:
Des del meu punt de vista, aquesta aplicació l’adreçaria a totes les etapes de primària ja que l’eina té un gran ventall de possibilitats per cada alumne segons el nivell. L’infant pot triar el nivell de dificultat segons les seves necessitats, així doncs, des de primer de primària fins a sisè de primària, poden fer ús d’aquesta aplicació. En el cas que hi hagués alumnes amb més dificultats, es podrien fer parelles i d’aquesta manera s’ajuden entre iguals.  

PROPOSTA D’ACTIVITAT:

La proposta educativa que proposaria i tenint en compte els continguts del currículum d’educació primària, seria realitzar una endevinalla, ja que un dels criteris d’avaluació en llengua catalana és l’escriptura de textos narratius de caràcter poètic (endevinalles) basant-se en models observats i analitzats. Partint d’aquest criteri, l’aplicatiu afavoreix la comprensió d’unes endevinalles ja inventades però no contempla la possibilitat de crear de noves, així doncs, jo proposaria idear una endevinalla però exceptuant cicle inicial, degut al cert grau de dificultat que no crec que els alumnes de 1r i 2n puguin assolir. 

Una altre proposta d'activitat seria el recull de les endevinalles que més han agradat, o bé relacionar les endevinalles que surten amb continguts que es treballin en l'aula. 

LA MEVA TRIA:
Per últim, m'agradaria comentar que he triat aquest aplicatiu perquè tracta les endevinalles i des del meu parer, trobo que aquests textos narratius dónen molta riquesa a l'aprenentatge dels infants, per la creativitat que desprenen, el raonament per poder comprendre-les, l'encant i misteri que amaguen i fan que l'alumne s'interesi per l'activitat.

ENLLAÇ:
http://www.edu365.cat/infantil/endevinalles/portada.htm





5 comentaris:

  1. Penso que és un recurs molt atractiu i visual però també, que té moltes possibilitats. Per una part, podem utilitzar-ho per endevinar les endevinalles i per altra part, podem fer que els alumnes es fixin com s'escriuen les endevinalles. És una eina de disseny molt senzill i molt clar, doncs, els nens no tindran grans problemes en la seva utilització. Com he comprovat jo mateixa, és molt divertida, així, imagino que els nens de 6 anys cap endavant s’ho passaran molt bé, a la vegada que aprendran vocabulari nou i posaran en pràctica la seva lògica.
    Remarcar que el seu principal atractiu és el disseny del recurs, molt adequat i molt clar!

    ResponElimina
  2. Trobo molt bé aquesta explicació que has fet Núria, però hi afegiré alguna idea.

    Crec que aquest recurs web està pensat per a:
    - Introduir vocabulari i elements de tradició oral (metàfores, frases fetes, sinònims)
    - Treballar la COMPRENSIÓ LECTORA de manera lúdica a través de les endevinalles
    - Estimular la memòria, l'atenció, el raonament, les hipòtesis, etc.
    - Potenciar la lectura i l'escriptura

    A l'hora de triar les endevinalles, s'ha tingut en compte que aquestes oferissin un treball estimulant de lectura i escriptura. A més, el fet que s’ofereixin quatre nivells de dificultat facilita que cada nen pugui treballar al seu propi ritme d'aprenentatge sense intervenir en el ritme d'aprenentatge d'un altre nen o nena.

    Estic d'acord amb l'inconvenient que li has trobat a aquest recurs i és que permet als nens que escriguin amb errors ortogràfics. També penso que hauria d'oferir la manera correcta d'escriure la resposta, un cop et dóna la solució, però penso que, en part, és bona idea que es permeti escriure amb errors per tal de potenciar un aprenentatge constructivista de la lectoescriptura. Crec que és necessari que els nens puguin tenir un marge de tolerància amb la seva ortografia natural ja que, de bones a primeres, no sabran escriure la resposta correctament i poden arribar a desanimar-se intentant escriure la resposta una vegada i una altra i que l'aplicatiu no els hi reconegui com a correcta, per causa dels errors ortogràfics.

    També penso que pot ser utilitzada a altres cicles, però crec que com a molt es podria fer a cicle mitjà ja que trobo que és una pàgina web bastant infantil per a poder-la treballar a cicle superior i els nens no s’implicarien massa en l’activitat.

    Em sembla bé l’activitat que planteges Núria, jo també en faria una semblant. Penso que també es podria fer completar una mica més afegint-hi un treball amb frases fetes. Per exemple, podrien buscar, entre totes les endevinalles, totes les frases fetes que hi surten. A partir d’aqui, es podria buscar i/o explicar el significat de cadascuna d’elles i plantejar una nova endevinalla a partir d’alguna frase feta que ja així aparegut.

    ResponElimina
  3. (dramatitzant la realitat)
    Primer pensament: No et dóna la resposta si la demanes!
    Segon pensament: Vejam la pista... Què és això? Un animal? I em posen el so del carrer? No és un animal? És un semàfor!
    Tercer pensament: Crec que això de fer-te esforçar m'agrada.

    ResponElimina
  4. M'ha semblat una aplicació divertida i molt útil per aprendre nou vocabulari, ja que amb les endevinalles s'intenta aprendre a partir de la rima d'una forma més amena. És una introducció molt bona a la poesia.
    És una aplicació molt visual, i està la funció d'escoltar l'endevinalla o l'elecció de diferents nivells, per tant, també la poden utilitzar alumnes amb NEE (o la possibilitat de treballar per parelles).

    (Havia escrit aquest missatge a la Mireia Gordo, no m'havia adonat que també l'havies penjat tu).

    ResponElimina
  5. Trobo molt interessant aquesta web a nivell didàctic, ja que l’endevinalla utilitzada en el context educatiu fa que l’alumne pugui assolir els objectius plantejats de forma motivant i dinàmica. L’estructura que mostra aquestes endevinalles en forma de rima augmenta l’interès i la curiositat per part de l’alumne per resoldre-la, a més a més, el fet de mantenir el personatge del mico com a guia del procés d’autoaprenentatge crea un vincle idoni que l’ajuda a gaudir de l’activitat, aspecte necessari per treballar i interioritzar aspectes lingüístics com el vocabulari i la pronunciació de fonemes.

    Una vegada he comentat la funcionalitat de l’endevinalla, sobretot als primers cursos de l’Educació Primària, he de mencionar la característica que mostra aquesta web envers el grau de resposta visual que ofereix a l’alumne. El fet que vagi graduant les pistes donades de forma progressiva fa que l’alumne realitzi un esforç cognitiu superior a altres recursos que directament et donen la solució de forma escrita i, per tant, com a futura mestra m’agrada la idea de trobar aplicacions que millorin el procés de raonament dels alumnes, ja que això farà augmentar les competències que envolten el procés d’ensenyament-aprenentatge lingüístic.

    ResponElimina