dilluns, 27 d’octubre del 2014

El joc de PASAPALABRA

  • QUÈ ÉS?

El recurs que presento pertany a un projecte anomenat Pasapalabra per treballar la llengua castellana i altres matèries. Tal com el seu nom indica, el recurs està basat en el concurs televisiu "Pasapalabra", concretament en la prova del "rosco" on es responen a unes definicions donades mitjançant una paraula.

  • QUÈ ENS PERMET TREBALLAR?

Aquest projecte ens dóna un gran ventall de temes i matèries diferents per jugar al joc. Trobem gran varietat de temes relacionats amb el medi natural (el cos humà, els éssers vius, la terra, el sistema solat, etc.), amb matemàtiques, llengua (sinònims, antònims, verbs, etc.), alguns temes en anglès  i altres temes d'interès i cultura general.

  • COM FUNCIONA?

Aquesta activitat consisteix a contestar 27 preguntes on la resposta de cada pregunta comença amb una lletra de l'abecedari és a dir que, es comença amb la lletra A i s'acaba amb la Z. A la següent imatge podem veure el mecanisme del joc: en aquest cas, he escollit el tema d'antònims de l'apartat de llengua i com podem veure la lletra que toca és la B i la definició es "caro", per això la resposta seria "barato". Si la resposta és correcte es passarà a la següent lletra i la que hem encertat es posarà de color morat. Si fallem hi ha un altre intent per intentar-ho i si no sabem la resposta podem donar-li a "pasapalabra" i passem a la següent lletra. Quan arribem a la Z podrem tornar a contestar aquelles paraules que hem passat anteriorment i tenir l'oportunitat de respondre-les bé. 
També podem escollir el límit de temps que tenim per jugar la partida (sense límit, 5 minuts, 10 minuts, 20 o 30 minuts) de manera que podem regular l'activitat dels nostres alumnes segons els nostres objectius envers l'activitat.

  • AVANTATGES

Penso que aquest recurs pot ser molt útil com a repàs d'algun tema en concret, ja que a la vegada que estàs treballant un contingut també estàs treballant la llengua, en aquest cas el raonament d'una definició i l'ortografia. 
Es important el tema de l'ortografia (accents o dièresis si fa falta), ja que si no no dóna la resposta per correcte, per aquest motiu aquest joc el destinaria a Cicle Mitjà o Superior de Primària.
A més, penso que és una eina motivadora i interessant cap als alumnes, donat que el fet de jugar a un concurs els motiva a la vegada que estan raonant sobre un contingut. 

4 comentaris:

  1. Vaig tenir l'oportunitat de fer una activitat basada en el Pasapalabra l'any passat pràctiques i he de dir que va ser un èxit total!

    Per això, crec que aquest recurs és molt encertat si l'objectiu és motivar als alumnes amb temes poc atractius, com per exemple els antònims.

    ResponElimina
  2. Bona dia!!
    He tingut l'oportunitat de poder jugar una estoneta a l'eina TIC del Pasapalabra i m'ha cridat molt l'atenció. Crec que és un gran programa amb innumerable funcions per treballar la llengua (sinònims, antònims, verbs...), i destaco la metodologia amb la qual es fa; mitjançant la famosa ruleta del Pasapalabra, motiu que provoca que els alumnes es mostrin motivats i molt atents a les indicacions del joc.
    Tanmateix, el nivell també s’adequa a l’Educació Primària i les preguntes no són molt complexes de contestar, raó que fa que els nens s’engresquin a mesura que van encertant les respostes. També, m’agrada que hi hagi l’opció de jugar sense límit de temps per contestar les preguntes, ja que això fa que els alumnes juguin i responguin sense pressió i amb total confiança.
    Per acabar, i com ha mencionat l’Eleonora en el seu text, m’encanta que hi hagi aquest detallisme i aquesta relació amb l’ortografia, ja que si un alumne contesta però la paraula està mal escrita o no porta el corresponent accent, el joc no accepta la resposta. Penso que és essencial que els alumnes tinguin en compte l’ortografia i comencin a trobar-la indispensable per la seva formació.

    ResponElimina
  3. Bon dia! Estic totalment d'acord amb els companys, la meva primera opció a l'hora de publicar la meva entrada era aquesta eina, ja que vaig considerar que les opcions que donava eren molt interessants per treballar a les aules de primària.

    Estic totalment d'acord amb els aspectes que ha destacat l'autora de l'entrada i com afegeix el company crec que a més a més de treballar vocabulari també és interessant l'aspecte que permet treballar l'ortografia.

    Tanmateix, m'agradaria afegir que quan vaig descobrir aquesta eina em va venir al cap algun tipus de concurs entre dos alumnes i un presentador (al més pur estil del programa de la tele) on els dos concursants treballessin el vocabulari, l'expressió, l'ortografia i l'alumne presentador treballi la lectura, l'expressió oral, etc. Després podríem anar fent fases fins a arribar a una gran final, que podria estar enregistrada i penjar-la a la web de l'escola, fer finals entre diferents classes del cicle...

    ResponElimina
  4. Moltes gràcies per les vostres aportacions i per dedicar una mica del vostre temps a mirar el recurs web.
    M'agradaria remarcar el què ha comentat la Sarai, sobre el fet de realitzar el joc d'una manera més "real", és a dir, on el concurs prengui cert sentit i motivi encara més als alumnes. De mode que hi hagi un o dos presentadors, els quals presentin als concursants, llegeixin les preguntes i diguin si són correctes o no i dos o tres concursants que hagin d'anar responent les diferents qüestions. Tot i això, estem fomentat una certa competitivitat entre els companys, però nosaltres com a mestres hauríem de remarcar que la importància d'aquest joc és aprendre la llengua i repassar continguts.
    I ja com a punt final el fet de poder gravar-ho i penjar-ho a la web de l'escola seria un gran èxit, ja que estaríem treballant informàtica i l'activitat seria molt més enriquidora pels alumnes.

    ResponElimina