diumenge, 26 d’octubre del 2014

Eficàcia Lectora


A continuació presento una eina per treballar la Comprensió Lectora en cicle mitja i cicle superior d'Educació Primària.

Aquesta eina ens proporciona diferents contes per aquests cicles, concretament 2 per cada curs.

















Explicació de l'activitat

L'activitat funciona de manera que l'alumne pot entrar a la web i escollir un dels dos contes corresponents amb el seu curs. L'ordre que haurà de seguir és el següent:

  • Instruccions : una vegada seleccionat el conte, la web proporcionarà al alumne un seguit d'instruccions relacionades amb com utilitzar-la.
  • Lectura del conte: seguidament, haurà de llegir el conte que es presenti atentament, ja que després hi haurà una petita avaluació.
  • Preguntes comprensió: una vegada acabat de llegir, es presenten 10 preguntes de comprensió lectora amb 3 opcions per escollir en cadascuna d'elles.
  • Avaluació: per últim arribarà a l'avaluació, on el mestre podrà observar com ha treballat l'alumne. En aquests resultats es valorarà el temps que ha invertit l'alumne en llegir el conte, la comprensió lectora (a partir de les preguntes), la velocitat lectora i l'eficàcia lectora.
    D'aquesta manera el mestre podrà veure la relació entre temps i comprensió i el treball de l'alumne.

El valor numèric dels resultats ve donat d'una fórmula que relaciona la velocitat lectora i la comprensió lectora i com a resultat dóna l'eficàcia lectora. A continuació podeu veure quina és la fórmula i quins són els ideals en cada curs:






Avantatges
  • Aquesta activitat fomenta la lectura i dóna significat al que llegim ja que després hem de realitzar una activitat de comprensió.
  • Potencia la eficàcia lectora.
  • Ús d'una eina TIC que segurament sigui atraient pels alumnes.
  • El mestre pot valorar el treball de cada alumne individualment.
  • No només es valora el temps que triga l'alumne a llegir, si no la mitja de si aquell temps ha estat suficient com per fer una bona comprensió del text.

Inconvenients
  • No permet la interacció entre els alumnes.
  • Els contes són limitats, només 2 per curs. 

Propostes i/o comentaris

És veritat que, per una banda, el fet que els contes siguin limitats és un inconvenient que suposa poder fer l'activitat únicament una vegada, però segurament podem trobar altres contes i activitats que avaluïn el mateix. A més a més, no crec que sigui una activitat per a fer diàriament, sinó en un moment puntual per a treballar la comprensió lectora a través de les TIC d'una manera original i diferent.


Després de provar l'activitat amb dos alumnes diferents, un de 4rt de primària i un altre de , des de la meva experiència puc dir que, com a activitat puntual està molt bé. En els dos casos els alumnes van veure que s'haurien de fixar més en el que llegeixen i alhora de llegir el segon conte ho van tenir molt més en compte.
D'aquesta manera han après que no importa el temps que necessitem per entendre alguna cosa, i que ens hem de fixar molt per quedar-nos amb les idees, i això esdevé en tècniques d'estudi, entre altres.


Podeu fer ús d'aquesta eina AQUÍ.
Proposada per : CEIP Enric Grau Fontseré


Claris Garcia Peinado



2 comentaris:

  1. Durant els primers cursos de primària, sobretot, la comprensió lectora és una habilitat que es treballa diàriament i això fa que, pels mateixos alumnes acabi sent una activitat repetitiva i inclús, avorrida. Aquesta eina, permet que els nens puguin treballar la comprensió lectora de manera diferent i activa. L'ús de les TIC, majoritàriament, agrada molt als alumnes i només això, ja fa augmentar la seva concentració i les seves ganes per realitzar l'activitat. Tanmateix, aquesta eina ofereix una sèrie d'informació al docent que treballant la comprensió lectora de manera habitual en una classe ordinària, és quasi impossible de veure i valorar. Un exemple és que permet saber el temps que triga cada alumne a llegir atentament la història i la relació d'aquest temps amb la seva eficàcia lectora.

    ResponElimina