dilluns, 27 d’octubre del 2014

LOS MEDIOS DE COMUNICACIÓN

Penses que els teus alumnes els fa falta més comprensió lectora o no acaben d'entendre allò que llegeixen? Consideres que els teus alumnes tenen poca motivació per llegir? Creus que necessiten millorar àmbits com la lectura i l'escriptura de forma diferent a la que treballeu normalment a classe? Espero ajudar-te! Aquí pots trobar una alternativa interessant per resoldre i intentar solucionar aquests dubtes!!! Benvingut al blog!!

QUÈ ÉS?


Los Medios de Comunicación és una eina TIC que està relacionada amb l'assignatura de Llengua Castellana de l'Educació Primària. És un programa elaborat pel portal del departament d'educació edu365 i el qual permet a l'alumnat desenvolupar coneixements d'introducció i familiarització dels diferents tipus de mitjans de comunicació més corrents del nostre país.

En quins cicles podreu aplicar aquest programa?
Segons el meu punt de vista, la pàgina es pot adequar a dos cicles; el mitjà i el superior. En cas del primer, aquest programa ens podria servir per fer el primer apropament dels alumnes cap aquests àmbits de comunicació, és a dir, cap a que ells sàpiguen com funciona i quins elements caracteritzen una ràdio, un periòdic, una revista...
Per altra banda, aquest és un programa ideal per treballar a Cicle Superior, ja que es repassarien i s'ampliarien aquests conceptes, aprofundint detalladament en cada un d'ells. Per exemple, si volguéssim treballar el diari, els alumnes veurien quines parts té, quines notícies hi poden aparèixer, quines seccions hi ha... I tot això, amb la presència d'activitats la mar d'interessants i significatives que dinamitzen el seu aprenentatge!!! 

ON EL TROBEM?

 El programa es troba, com he dit anteriorment, al portal interactiu de l'edu 365,  concretament, en l'etapa d'educació primària i en l'àrea de llengua castellana. Un cop allà, trobarem sense cap tipus de problema el programa esmentat. L'enllaç per accedir-hi directament és aquest.


FUNCIONS DEL PROGRAMA

Per què serveix el programa? Què aprendran els nens? Quins continguts treballaran? Què millorarem?
Anem a pams. El programa, abans de tot, és una excel·lent oportunitat per fomentar i introduir els alumnes a noves i desconegudes àrees de la comunicació, lectura i escriptura. Avui en dia, i fruit d'experiències que he tingut en les pràctiques o en la meva pròpia educació, crec que la lectura en algunes escoles, no en totes, es fomenta única i exclusivament a partir dels llibres. Els mitjans de comunicació estan infravalorats i són una eina molt significativa i rellevant per treballar competències com la lectura o la comprensió. En aquesta aplicació, aquests prenen una importància vital per anar desenvolupant les activitats. 
Primer de tot, i us faig cinc cèntims sobre el programa, aquest fa una breu introducció on es descriuen els diferents mitjans de comunicació. En aquesta apareix un personatge, en Juan, que dinamitza les diapositives ja que és el repartidor de diaris del barri. La seva funció és presentar els diferents mitjans de comunicació que habiten en el barri i en la nostra societat. En aquí, unes petites mostres de com funciona l'aplicació en aquest període d'introducció. 



Un cop els alumnes han vist aquesta introducció, us recomano passar a la part més dinàmica i sobretot, la més motivant. Haurem d'anar a la pestanya on posa jugar i allà hi trobarem activitats realment molt interessants. En l'apartat del periòdic, per posar un exemple, es fa primerament una aprofundiment més extens d'aquest (es veuen les diferents seccions, els diferents apartats d'una noticia, etc.) Aquí un exemple:












Després de que els alumnes hagin vist les característiques del periòdic, es posaran a realitzar les activitats. L'activitat del periòdic realment m'apassiona. Primer de tot, es deixa triar una notícia als alumnes (aquesta pot ser d'esports, cultura, societat, internacional, del país...) Un cop escollida, l'alumne l'ha de llegir detalladament. 

Aquí veiem la notícia de la secció d'esports. Evidentment, i com he esmentat poques línies més amunt, cada alumne pot escollir la notícia a partir de la seva afinitat amb els temes establerts. En el meu cas, i per qüestió de gustos, he triat la secció d'esports per posar-ne un exemple.



Un cop llegida cautelosament la notícia, es fa, el que per mi és un ENORME ENCERT. Una comprensió lectora del text per veure si els alumnes realment han comprès allò que han llegit anteriorment. 


Aquí veiem les posteriors preguntes que comprovaran si els nostres alumnes han entès correctament o no el text. Un impressionant encert, per mi, ja que la comprensió lectora és una competència molt important a desenvolupar durant l'educació primària. I què millor que fer-ho a partir dels propis gustos dels alumnes?


Tanmateix, el programa també ofereix grans alternatives i activitats molt creatives . Un exemple que també m'ha cridat l'atenció és, a partir d'una imatge, realitzar una notícia per un diari que tingui títol, entrada i cos. Posteriorment, aquesta notícia feta per l'alumne pot ser impresa. 














PUNTS FORTS DE L'APLICACIÓ

Què millorarem?
1. Millora la capacitat de comprensió lectora dels alumnes a partir de la lectura de notícies conegudes per ells o derivades del seu gust.
2. Permet conèixer la gran diversitat de mitjans de comunicació que intervenen en la nostra societat, així com l'aprofundiment i funcionalitat de cada un d' ells. 
3. Permet escriure notícies i millorar l'escriptura dels nostres alumnes a partir de mètodes innovadors que accentuen la seva motivació.

PUNTS FEBLES DE L'APLICACIÓ

1. La introducció de cada mitjà de comunicació pot arribar a fer-se feixuga per alguns alumnes ja que l'informació exposada és un pèl densa.

2. La ortografia pot ser infravalorada al comptar amb un mètode de corrector que permet que els errors de l'alumne siguin corregits immediatament. Això, ho veig com un error greu, perquè crec que fa que l'alumne no es fixi tant amb allò que escriu al poder utilitzar un corrector segur i fiable.

CONCLUSIÓ

Per finalitzar doncs, en la meva modesta opinió crec que és una eina molt útil i significativa ja que permet treballar tres àmbits imprescindibles en la llengua; la lectura, l'escriptura i la comprensió lectora. Aquests tres àmbits, són treballats, a més, a partir dels gustos de l'alumne, motiu que accentua la seva motivació cap a l'activitat i fa que els resultats siguin més òptims. És evident que per un alumne serà més dinàmic i significatiu llegir una notícia d'esports(exemple) i després fer una posterior comprensió lectora que no fer-ho a partir d'una notícia imposada i molts cops desconeguda i avorrida per ells.


Si l'alumne gaudeix fent l'activitat, els resultats sempre són millors!!














1 comentari:

  1. Tal i com ha esmentat en David podriem adaptar l'ús d'aquesta eina per als alumnes de cicle mitjà però jo trobo que és més encertat treballar-la amb alumnes de cicle superior ja que aquests tenen una comprensió lectora i escrita més desenvolupada que els permetrà comprendre les noticies i, també podran elaborar-ne obtenint bons resultats.

    Trobo que és molt important que els alumnes siguin conscients de la importància d'estar ben informat, conèixer el que passa arreu del món i comprendre totes les noticies, així com posar-se a prova i intentar redactar els seus propis texts amb la finalitat d'informar. Tal i com ha dit en David la eina que s'utilitza a totes les escoles a l'hora d'ensenyar a llegir als nens són els llibres, no dic que sigui una mala idea però seria molt interessant que existís més varietat de recursos a l'hora de fomentar la comprensió lectora i al cicle superior les noticies serien un molt bon recurs.

    A més a més és important que a les escoles es mostri als alumnes la importància de llegir el diari o veure les noticies, si treballem amb els nostres alumnes aquest tipus de recurs també els estem ajudant a adquirir un hàbit com podria ser escoltar les noticies a la ràdio o a la televisió una vegada al dia.

    Amb aquest recurs és treballa la competència comunicativa, més concretament els alumnes desenvolupen la seva comprensió oral i la seva expressio escrita. Amb aquesta eina els alumnes poden treballar a casa, a l'aula individualment i també podrien treballar en parelles o grups.

    Trobo que seria molt interessant que els alumnes treballessin en grup utilitzant aquesta eina. Cada grup hauria de triar una noticia i redactar-la. D'aquesta manera els alumnes treballen l'estructura d'un text informatiu i s'adapten a un registre determinat. Quan ja han redactat la noticia l'haurien de presentar a la resta d'alumnes.






    ResponElimina