divendres, 24 d’octubre del 2014

POPI: Parxís ortogràfic

POPI

 Perxis ortogràfic


Què és?

- És un recurs didàctic molt útil per a alumnes de primària (de 2on a 6è) i serveix per a  repassar i aprendre les normes ortogràfiques de llengua castellana de manera lúdica i, alhora, pretén que sigui significatiu l'aprenentatge.

Aquest recurs pot utilitzar-se sempre que es vulgui, és un recurs immediat, però cal que l'infant/jove sàpiga que sempre és millor comptar amb un adult que verifiqui si allò que està aprenent o repassant és correcte o s'està creant un aprenentatge erroni.

Què hi podem trobar?
- En el POPI trobem el repàs de les normes ortogràfiques de llengua castellana en forma de joc. A l’inici trobem diverses opcions que quan les premem trobem molt detallades les informacions que donen: crèdits, repassar, practicar, ajuda i parxís. Cada vegada que entres en alguna opció hi ha una espiral/fletxa que serveix per tornar a la pantalla anterior.
  • Crèdits (calavera amb barret)
  • Repassar (llibre obert)           
  • Practicar (sabates de bruixa)
          
  • Ajuda (escombra): s’explicita la dinàmica del joc i les normes.
  • Parxís (olla/calder). 

Avantatges

  • Els alumnes poden aprendre i repassar les normes d'ortografia del castellà abans i durant el joc, tanmateix, el propi alumne pot observar els errors ortogràfics que realitza amb facilitat, ja que l’aplicació no deixa avançar si hi ha algun error.
  • Tenir diferents nivells de dificultat facilita que es pugui treballar amb tot l’alumnat, veient el propi alumne quins són els seus coneixements.
  • Treballa continguts variats en nivell, així, doncs,  es pot utilitzar en tota l’Etapa d’Educació Primària, encara que per als més grans és més un repàs que un contingut nou. No obstant, possibilita buits d'informació que han de ser resolts immediatament per poder continuar.
  • L’alumne en tot moment està actiu, ja que ha d’interactuar constantment amb l’eina per arribar a l’objectiu final de cada unitat.
  • Possibilita la interacció amb altres companys, ja que poden jugar quatre alhora.
  • Aquest recurs pot utilitzar-se tant a casa com a l'escola, ja que és fàcil d'utilitzar i manegar.
  • Afavoreix l'autonomia de l'alumne i la seva habilitat d'autogestió del propi aprenentatge.

Inconvenients

  • Només possibilita l'aprenentatge de l'ortografia  de llengua castellana (és un recurs de la Conselleria d'educació d'Extremadura).
  • A l'hora de repassar, tot i que les il·lustracions són atractives i els exemples molt acurats, no deixen de donar la teoria de manera clàssica i tradicional.
  • Cal que hi hagi sempre un adult que supervisi i doni un feed-back directe a l'infant, ja que poden sorgir dubtes o que algun contingut no quedi clar i s'esdevingui un aprenentatge no significatiu i/o un error en el seu coneixement.

Utilitat a primària?

- Aquest recurs jo l'utilitzaria, sobretot, a l'etapa de cicle mitjà (3r i 4rt), tot i que als cursos següents també és útil,  ja que és atractiu i dinàmic i possibilita a l'alumnat un aprenentatge significatiu. Penso això, ja que el recurs pot utilitzar-se en qualsevol moment tant a l'escola com fora de l'àmbit escolar, però tenint present que l'infant ha de poder disposar d'algú qui resolgui les seves inquietuds i dubtes. També, cal tenir en compte que pot ser utilitzat de manera individual o en grup, pel que fa a la teoria i de manera individual o en petit grup (màxim de quatre persones) per a jugar.


1 comentari:

  1. Jo penso que aquesta eina és un bon recurs per complementar les classes d'ortografia de llengua castellana. Quan treballem amb nens a través de jocs, aconseguim que es motivin automàticament i que tinguin un interès i unes ganes especials per realitzar l'activitat. Tot i així, aquesta eina la utilitzaria com a eina de repàs, un cop els alumnes haguessin treballat la teoria i les diverses paraules a classe. Tanmateix, els hi diria que juguessin dins un tema determinat (si es pot escollir) perquè així, repassessin el vocabulari que més ens interessa.

    ResponElimina