dimarts, 4 de novembre del 2014

MOTS AMB ARREL

Des de la pàgina web de la Generalitat de Catalunya trobem un recurs educatiu que planteja una proposta molt interessant per treballar la toponímia a través de les noves tecnologies. 


Aquest recurs TIC està pensat per treballar amb alumnes de Cicle Superior d’Educació Primària, ja que es tracta d’un temari d’una certa complexitat i comprensió de la informació que ens proporciona.
En les nostres converses diàries utilitzem noms de llocs sense parar-nos un moment a pensar d’on provenen moltes de les paraules que fem servir i quin és el seu significat.
Per això, aquests recurs ens proposa conèixer més profundament sobre aquest tema a partir d’explicacions i activitats interactives. 


Per tal de començar a aprofundir en el tema de la toponímia, “Mots amb arrel” ens explica, de forma resumida, els diferents usos de la toponímia, com per exemple, sobre els noms de llocs, sobre la toponímia del mar, del cel i dels vents.


A partir d’aquest recurs no només es pot treballar la toponímia, sinó que també es pot aprofundir en la comprensió de textos de caràcter més científic, l’ús del diccionari físic i en línia,etc.

Una vegada s’ha investigat i treballat sobre la toponímia, la pàgina web ens permet realitzar una activitat interactiva: el Topo-closques, en la qual els nens i nenes poden descobrir la procedència d’alguns noms de les diferents comarques de Catalunya.



 Alguns dels avantatges de treballar amb aquests recurs són:
-          A més de treballar aspectes de la llengua catalana, també es poden treballar altres àrees de forma interdisciplinària, com per exemple la geografia de Catalunya.
-          Aprenentatge significatiu
-          Explicacions molt acurades i entenedores
 -          A partir d’aquest temari es poden treballar altres continguts de llengua com per exemple, aprofundir en la descripció de paisatges i seguidament les tipologies textuals d’una manera més tècnica.
 A diferència, alguns inconvenients poden ser:
-          Possible mal interpretació de la informació al tractar-se d’una gran quantitat de conceptes nous pels alumnes.
-          Poques activitats interactives, només hi ha el topo-closques i penso que també hi podria haver una activitat sobre els topònims del mar i del cel.
-          S’ha de tenir molt clar com treballar aquesta temàtica a l’aula, si només es treballaran en profunditat certs aspectes o bé tot el que la web ens proposa, de quina manera, amb més materials addicionals o només amb el que ens proposa la web, etc.
 Finalment doncs, podem concloure que aquest recurs pot ser una bona eina per treballar en profunditat el tema de la toponímia, ús del diccionari,etc. però considero que,  abans de posar en pràctica la sessió, s’ha tenir molt ben preparada per tal de tenir clar la manera de treballar-ho.

Aquest recurs el podeu trobar entrant a aquets pàgina web: 
                                                                                                     Cristina Hernández


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada