divendres, 7 de novembre del 2014

Els blogs a l'aula

Bon dia,

si estàs interessat/da en com crear un blog per a la teva classe o escola, has arribat al lloc adient.

Que millor que el blog col·laboratiu PLADOLA per explicar-te els diferents tipus de blog. Aquells que poden ser una bona eina TIC per treballar la llengua escrita amb els teus alumnes, com crear-los, què has de tenir en compte per fer-ho i, per suposat, quins són els beneficis i inconvenients de crear un blog educatiu.



QUÈ ÉS UN BLOG?

Sembla una pregunta amb resposta evident, però no està de més saber el què trobarem a un blog.

Els blogs són una mena de quadern de notes online que s’actualitzen constantment i que contenen informació en forma de text però enriquit amb imatges, vídeos, sons, etc. en forma d’entrades (també anomenats posts).
Els blogs permeten als seus lectors donar retroalimentació a l’autor (o autors) en forma de comentaris.

Un blog requereix poc o cap coneixement sobre codificació HTML (llenguatge per a la creació de pàgines web) i són molts els llocs/plataformes web gratuïtes on podem “allotjar” el nostre blog: Blogger, Wordpress, Blogia...



PER QUÈ CREAR UN BLOG EDUCATIU

Són molts el motius per crear un blog educatiu, aquí us exposem alguns d’ells:
  • És una forma alternativa d’avaluació dels coneixements, situant l’acció en un àmbit més ampli que el de l’aula o el centre educatiu, doncs els coneixements estan molt relacionats amb la informació a la qual es pot accedir sense dificultats.
  • És una forma d’interacció entre alumnes, alumne-professor i d’ambdós amb els lectors del blog que poden aportar informació complementària a través dels comentaris.



OBJECTIUS I SITUACIÓ EDUCATIVA

Els objectius que ens fixem amb la creació d’un blog educatiu dependran de l’enfoc de cada docent, aquí us en suggerim alguns:
  • Treballar la competència comunicativa.
  • Millorar l’expressió escrita.
  • Millorar la capacitat de síntesi d’informació.
  • Col·laborar amb els companys en la creació de textos.
  • Crear entrades complementàries a les creades pels companys d’aula.
  • Ser constant en l’actualització/manteniment del blog.
  • Fer un ús conscient, eficaç i segur de les TIC.

No podem oblidar a l’hora de formular els objectius amb quin cicle i curs estem treballant.
Des del meu punt de vista, el blog és una eina aplicable en major o menor mesura a qualsevol cicle d’educació primària. Simplement hem de tenir clar per a què volem fer servir el blog, quins són els nostres objectius i ajustar el nivell d’exigència al nivell dels nostres alumnes.



TIPUS DE BLOGS EDUCATIUS

Dintre dels blogs educatius, podem distingir diferents tipologies, basades en quina serà la finalitat d’aquest a la vostra aula i qui és/són el/s autor/s.

Tipologies de blog:

- El blog col·lectiu: blog en que el treball és col·laboratiu  ja que els diferents protagonistes (els nens que fan d’autors del blog) sumen les seves aportacions individuals.

*A TENIR EN COMPTE:
Per crear un blog col·lectiu amb diferents autors, per exemple a Blogger, necessiteu tenir una conta de correu gmail comuna per a tota la classe o que cada alumne tingui una conta pròpia (també de gmail).

*A la plataforma Blogger, només podeu afegir un màxim de 100 persones com a autors del blog, per tant, si heu de fer un blog col·lectiu per a l’escola, pot ser millor opció fer servir una única conta i que cada autor signi amb el seu nom les entrades/post que publiqui.

- El blog individual: consisteix en què cada alumne creï el seu propi blog personal on compartir informació suggerida pel professor i també del seu interés propi.

- El blog del professor: blog on el docent pot publicar articles d’interès pels alumnes, continguts de classe, etc.

A continuació volem compartir amb vosaltres un mapa conceptual que serveix de síntesi dels diferents tipus de blogs educatius. L’autor és Felipe Zayas.

Blogs de aula-2012.cmap
Clicar sobre la imatge per fer més gran.
Font: http://www.fzayas.com/a-vueltas-con-los-blogs-de-aula/

AVANTATGES I INCONVENIENTS

De tot el que hem exposat anteriorment podreu apreciar que la gran majoria de coses que ens aporta un blog són positives: el podem treballar a qualsevol cicle, millora la competència escrita, fomenta el treball col·laboratiu, etc.
Un avantatge que no hem comentat encara però que és destacable és que en els blogs amb molts autors la varietat d’estils i de reflexions dels diferents alumnes farà que el blog sigui molt més ric que no pas si només es nodreix dels coneixements i idees d’una única persona.

Així mateix, estimulen als alumnes a intercanviar idees entre ells i amb els lectors, a treballar en equip, a visualitzar de forma instantània allò que produeixen, a ser sintètics, puntuals i precisos a l’hora d’exposar el tema a tractar.

Per acabar amb els avantatges, val a dir que el blog és una interacció alternativa a la de l’aula i que és tan enriquidora en l'àmbit conceptual i funcional com la resta.

Però, com tot, té la seva part negativa i no la podem obviar. La més evident és, probablement, la de conscienciar als alumnes d’un ús correcte d’aquesta eina; tenint en compte que com a professors som responsables d’allò que es publica al blog, així que haurem de planificar bé les sessions en què es treballi amb aquesta eina per poder estar al cas de quin ús en fa cada alumne i corregir els problemes que puguin sorgir.


Ara que sabem tot això, ja esteu preparats per endinsar-vos en l’apassionant món dels blogs i treure’n tot el profit que aquesta eina ens aporta!

Estem oberts a qualsevol comentari que vulgueu afegir, al cap i a la fi d’això tracta també el nostre blog: de compartir coneixements i nodrir-nos tots de les experiències dels altres.

Fins aviat,
Mireia Martín.

2 comentaris:

  1. Hola Mireia,

    Em sembla molt original i interessant la informació que ens proporciones. Si es tracta de proposar diferents eines TIC que ens ajudin a tots i a totes a conèixer nous recursos, crec que és molt adient descobrir què és un blog, per a què serveix i quins tipus existeixen. En aquest sentit, m'agradaria destacar que l'any passat vaig crear, per primera vegada, un blog per fer un treball a l'assignatura de literatura i va resultar ser una experiència molt enriquidora i profitosa per mi. Vaig descobrir que mitjançant aquesta eina, es poden transmetre moltes idees i conceptes utilitzant diferents suports visuals i auditius que reflecteixen allò que vols explicar. D'aquesta manera, el lector se sent més atret cap al contingut del blog i la lectura es fa més amena i lleugera.

    Per tant, crec que és molt interessant conèixer quins tipus de blog hi ha i com els podem utilitzar per treure'n profit al màxim.

    ResponElimina
  2. Hola Dani,
    gràcies pel teu comentari i per compartir la teva experiència.

    Jo la primera vegada que vaig crear un blog va ser també per a una assignatura de la universitat: Didàctica de la Geografia i em va semblar tan fàcil, útil i divertit que a dia d'avui he creat un blog personal on comparteixo una de les meves grans aficions: els ocells.

    Salut i fins aviat!

    ResponElimina