diumenge, 9 de novembre del 2014

Hem? em? Sona igual!


L’eterna pregunta: “hem o em?”. Com a estudiant i docent en potència he pogut observar la problemàtica que suposa la correcta utilització dels mots “hem” i “em” pera a molts alumnes d’Educació Primària, així com per a molts adults que encara no saben quan han d’utilitzar un mot o l’altre.
Per aquest motiu, trobo molt interessant l’aplicació que ens ofereix la mítica web www.edu365.com destinada a alumnes de cicle mitjà d’Educació Primària per treballar ortografia en l’àrea de Llengua catalana anomenat “Hem? em? Sona igual”.

En primer lloc, trobem una finestra on podem escoltar i veure la diferència fonètica entre els dos mots i la categoria gramatical d’aquests:






En segon lloc, trobem una finestra amb diferents imatges que si hi fas clic a sobre podem sentir frases contextualitzades en la vida quotidiana dels infants que contenen els mots”hem” i “em”:


Un cop sabem la teoria i hem vist alguns exemples, l’aplicació ens dóna l’oportunitat de practicar posant a proba la nostra agudesa auditiva a l’hora de diferenciar “hem” i “em” en funció de la pronunciació. Així doncs, cada cop que soni una paraula, haurem de fer clic sobre el globus que conté el mot que correspon amb la pronunciació de la paraula dita.






A més a més, l’aplicació compta amb un apartat d’avaluació en la que hem de col·locar cada frase a la columna que li pertoca en funció del significat de la frase. Quan col·loquem la frase correctament, podem escoltar la frase pronunciada correctament.

 


Així doncs, quins avantatges ens aporta aquest recurs a l’hora d’afrontar la problemàtica que suposa la correcta utilització de “hem” i “em”?
-Les TIC generen una major motivació a l’hora d’aprendre.
-És un recurs fàcil d’utilitzar.
-Tracta un tema molt concret.
-Es tracta d’un recurs amb un alt contingut visual i auditiu.
-La informació que hi apareix és acurada i clara.
-Els exemples i les activitats estan contextualitzats en la vida quotidiana d’un infant.
-Pot ser utilitzat per qualsevol persona que no hagi assimilat la norma.

És per això que resulta un recurs molt útil com a activitat inicial a l’hora de treballar ortografia, ja que el seu fort caràcter visual i auditiu juntament amb la claredat de la informació que aporta facilita l’assimilació de la norma per part dels alumnes des de un principi. També pot resultar útil com a reforç per a aquells alumnes que tenen més dificultats per assimilar la norma, ja que a vegades el model lingüístic (professor) no pronuncia de forma diferenciada aquests mots i les seves explicacions poden ser massa extenses i poc contextualitzades.
                                                                                                                                       Eduard Marín Molina

7 comentaris:

  1. Hola,

    Crec que el teu recurs és molt interessant perquè els nens i nenes sempre tenen dubtes de com escriure aquestes paraules. A més, amb ell poden conèixer la diferència de pronunciació entre els dos mots i resoldre els seus dubtes de com escriure-la. A més, es poden fer un parell d'activitats per acabar de practica-ho. Tot i això, a l'aula s'haurien de fer més exercicis per acabar-ho de dominar ja que amb dos exercicis ens podem quedar una mica curts.

    ResponElimina
  2. Hola Eduard,
    Trobo que el teu recurs ofereix una manera molt dinàmica per treballar aquest tipus de mots. Estic totalment d’acord en què d’aquesta manera l’activitat esdevé molt més atractiva per als/les alumnes.
    M’agradaria saber si a la pàgina web que adjuntes es treballen més paraules d’aquest tipus, ja que no n’he vist més. Seria molt interessant que nens i nenes poguessin treballar amb el suport d’aquesta eina a final de cada trimestre per repassar tot allò que han après a l’aula ordinària.

    ResponElimina
  3. Bon dia Eduard,
    Trobo molt encertada aquesta pàgina degut a que crec que aquesta confusió es palpa moltíssim als nens ( i no tant nens...) i és important tenir-la clara. Tal i com dius, molts cops a la classe el professor potser no pot donar una explicació clara i concisa als seus alumnes per tal de que aquests comprenguin aquesta diferència, motiu pel qual aquestes pàgines tan dinàmiques són una de les alternatives que ens hem de plantejar. En aquest cas, i tot i que la pàgina en si es molt simple, crec que hi ha l’ informació necessària perquè un alumne sàpiga diferenciar, al acabar la sessió, la diferència entre ambdues paraules.
    Per altra banda, crec que aquesta pàgina serviria als alumnes com a punt de partida d’aquest aprenentatge i que, com ens diu la Gemma, s’haurien de fer més exercicis a l’aula o online per acabar de dominar la diferència.
    Per finalitzar, també m’agradaria saber si saps alguna pàgina de característiques semblants a aquesta on es tractin paraules que puguin provocar confusió als nostres alumnes.

    ResponElimina
  4. L'autor ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  5. L'autor ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  6. Hola Eduard,

    M'ha cridat molt l'atenció la teva entrada al Blog, ja que considero que com molt bé has esmenat "Hem o Em? L'eterna pregunta...", distingir entre aquests dos mots sol ser un problema tan oralment com per escrit. Aquesta confusió, penso que no només es produeix en els nens i les nenes de primària, sinó que podem observar com molta gent adulta es troba en la mateixa situació d'incertesa davant d'aquesta problemàtica.

    El contingut de l'eina TIC que ens presentes és, des del meu punt de vista, molt fàcil d'utilitzar, real pels alumnes (amb exemples propers), interessant i molt útil, ja que després d'utilitzar aquesta eina, els alumnes podran distingir i entendre el significat i el context en el qual s'han d'utilitzar aquests mots.

    Finalment, m'agradaria unir-me a la pregunta que t'han fet anteriorment els nostres companys i saber si coneixes algun tipus d'eina TIC que treballi "problemàtiques semblants" on s'expliquin i treballin mots que acostumen a generar confusió.

    Moltes gràcies.

    ResponElimina
  7. Hola Eduard,
    coincideixo amb els meus companys en què l'eina està molt bé i és atractiva.
    Arribat el moment, estic segura que la faré servir amb els meus alumnes.

    Aquesta és una bona alternativa a haver de traduir el mot al castellà per recordar quina és quina.
    Seria molt interessant trobar-ne d'altres similars per a parelles de mots que generen confusió, com aquells amb accents diacrítics.

    Enhorabona per l'entrada!

    ResponElimina