dijous, 6 de novembre del 2014

L' ACENTUACIÓ AMB "DON QUIJOTE"

L'ACCENTUACIÓ AMB "DON QUIJOTE"

Què és?
El programa que us presento a continuació es titula: La acentuación con Don Quijote. I la podeu consultar aquí.

Es tracta d'un recurs online de reforç per treballar l'accentuació a cicle superior de primària a través d'exercicis pràctics i continguts pràctics. En total són set fitxes de continguts teòrics i pràctics i dues fitxes de continguts únicament pràctics. A més a més, el programa ofereix la possibilitat de recollir els resultats de cadascuna de les proves, oferint al mestre una eina més d'avaluació. 

A qui  va destinat?
Els continguts i els exercicis pràctics que presenta el programa;  La acentuación I. Reglas básicas, van dirigits a alumnes del últim cicle de primària i de primer curs de secundària. En aquests  tres cursos es treballen les regles bàsiques d'ortografia, i per tant, aquesta eina els pot ajudar a fer-ho. 
No obstant això, també podria ser utilitzat amb alumnes de cursos superiors per tal de reforçar els continguts i les pràctiques de l'accentuació. 
Objectius:
L'objectiu principal que presenta el programa informàtic és el d'aportar material de recolzar el currículum oficial per aquells centres en els quals l'aparició de les noves tecnologies de la informació ja és un fet.

El que és destacable d'aquest material de suport és que no es tracta únicament d'un material gràfic o informatiu sinó que a més a més l'alumne disposa d'una aplicació interactiva en el reforç educatiu de forma autònoma, sense la intervenció constant del mestre, però que al mateix temps, aquest pot fer una valoració del treball realitzat per cada alumne a través de la informació que aporta la fitxa resum dels resultats del programa.

Metodologia:
Aquest programa presenta set fitxes de continguts teòrics i pràctiques, a més a més de les fitxes finals de caràcter pràctic. En les primeres hi ha una presentació dels continguts teòrics de manera esquemàtica, que inclouen exemples, que en alguns casos també són interactius, i a partir d'aquesta pàgina teòrica podem accedir als apartats pràctics que hi ha per a cada fitxa.



  • Avantatges:
    - Els alumnes tenen un reforç gràfic, en tots els continguts. Jugant amb diferents colors i estructures visuals.
    - Els alumnes tenen un reforç sonor que els ajuda a reconèixer els errors i encerts.
    - Els alumnes tenen un control del tempo que els ajuda a organitzar una petita competició lúdica entre companys, sempre intentant no crear un estrès.
    - Els alumnes adquireixen major autonomia i independència per treballar els continguts que proposa l' activitat.
    -El mestre pot recollir les dades finals amb facilitat, ja que el programa proporciona un recull dels encerts i errors que ha fet l'alumne, això pot ajudar-lo a realitzar l'avaluació i el repàs dels continguts a classe.
  • Inconvenients:
    -Pot resultar una mica repetitiu i monòton pels alumnes
    -No permet, amb facilitat, un treball cooperatiu o col·laboratiu entre alumnes.
    -Seria molt interessant que el programa donés l'opció de poder "competir" en línia amb algun/s companys.
    -La informació teòrica no és suficient com per a què els alumnes treballin els continguts autònomament sense una primera base.

Considero que els avantatges que ofereix l'eina que us he presentat són força atractius, ja que permet que els alumnes treballin els continguts referents a l'accentuació de manera autònoma sense el reforç constant del mestre i amb uns atractius visuals i sonors molt interessants.  Alhora que permet al mestre realitzar una avaluació de caràcter menys tradicional i recollir informació sobre els aprenentatges dels alumnes. Tanmateix penso que l'aplicació no ofereix massa informació teòrica per a què els alumnes poguessin arribar a treballar aquests continguts sense una explicació prèvia, aquest és l'aspecte que menys em convenç, ja que consideraria molt més interessant que els alumnes poguessin "jugar" i "investigar" amb les regles d'accentuació i posteriorment fer una posada en comú, i no a l'inrevés.
 
Finalment, us deixo un vídeo on breument s'explica el funcionament del programa.

3 comentaris:

  1. Entretingut però llàstima que no sigui en català...

    ResponElimina
  2. Aquest programa està molt bé per practicar l'ortografia a l’aula d’una forma més entretinguda pels alumnes.

    El fet que el mateix exercici es corregeixi tot sol també ho veig molt útil, així el professor pot estar fent qualsevol altra cosa, donant altres ajuts més específics. Però, a més, el millor és que té un ajut per l’avaluació, tot i no estar pendent del qual fan els alumnes, ja que com a professor obtens una fitxa del que ha fet l’alumne.

    Per altra banda, crec Sarai, que la teva valoració de l’activitat és molt franca i encertada.

    ResponElimina
  3. Gràcies Nois!

    Sí, és una llàstima que no es presenti en Català però és una aplicació creada per la junta d'Extremadura.

    I si, coincideixo amb tu Fernando en què l'aspecte més positiu del programa és l'avaluació i el recull dels resultats de l'alumne que pot obtenir el professor.

    ResponElimina