QUÈ ÉS?
L'eina
que us presento és un generador de mots encreuats (com bé s'entén amb
l'anunciat). Aquest recurs ens pot ser d'utilitat per a totes les assignatures.
Però cal tenir en compte que sempre que la fem servir estarem creant una
transversalitat amb la llengua (qualsevol llengua).
COM FUNCIONA?
1.
Per a utilitzar el GENERADOR DE MOTS ENCREUATS no cal enregistrar-se i aquesta eina és a l'abast de tothom.
2.
Un cop hàgiu entrat a la pàgina web, us
apareixerà la pantalla següent:
3.
Seguidament heu d'emplenar
els buits tenint en compte que la paraula secreta va al primer forat i la
seva descripció al forat més llarg.
- Un exemple que he fet de vocabulari de la llengua anglesa és el següent:
4.
Un cop tingueu omplerts els
buits que necessiteu (no cal emplenar-los tots) haureu de clicar on posa
"Submit" i us apareixeran els mots encreuats creats com per art de
màgia.
PROS I CONTRES:
AVANTATGES:
- Aporta rapidesa a l'hora de construir mots encreuats.
- És una eina divertida i alhora educativa.
- Es poden treballar moltes àrees (transversalitat): Vocabulari d'altres assignatures (països, rius)
- Corregeix les faltes ortogràfiques en català, castellà i anglès (possiblement en tots els idiomes)
- Permet ser treballada tan individualment com en parelles o en petits grups.
- Un cop surten els mots encreuats, a les descripcions poden aparèixer lletres extranyes, ja que no codifica bé els accents i la lletra "ñ".
- No permet que els alumnes busquin la concordança entre paraules i facin ells mateixos el seu esquema de mots encreuats (tot i així permet canviar de forma els mots encreuats tantes vegades com es vulgui).
QUINA ACTIVITAT COMUNICATIVA PODRÍEM
TREBALLAR?
El que proposo va més enllà d’un repàs de
vocabulari. És una activitat molt interessant que he ideat a partir de la
lectura d'un llibre de l'autor Gianni Rodari: Gramatica de la fantasía "Introducción al arte de inventar historias" On es proposen diversos
jocs amb les paraules per aconseguir les bases per a crear històries
fantàstiques.
Una d'elles és la que l'autor denomina com
"El prefijo arbitràrio". Es tracta de posar "erròniament"
un prefix (o qualsevol cosa que sorgeixi de la nostra imaginació) a una paraula
creant així una paraula inexistent. Alguns exemples que he creat són:
•
Frigohondas
•
Entornillador
•
Metepuntas
•
Sobreterranio
•
Microtinta
I després fer una descripció de la nova paraula:
•
Frigohondas:
Electrodoméstico que congela en tiempo récord.
L'activitat que proposo és la següent:
1. En grups de 5 cada nen escriu
una paraula i un prefix.
2. Entre tots els del grup
col·loquen el prefix a la paraula que vulguin creant noves paraules.
3. Entre tot el grup es posen
d'acord per a descriure la seva nova paraula
4. Finalment, fan uns mots
encreuats amb les paraules i les descripcions que s'intercanviaran amb els
altres grups. Aquests, hauran de descobrir les paraules basant-se en les definicions.
A QUIN CICLE PROPOSARIA AQUESTA
ACTIVITAT:
És apta per a tots els cursos si adaptem la
dificultat, però, tal com la proposo la realitzaria amb el curs de 3r. Per
tant, Cicle mitjà.
EXEMPLE DE FITXA QUE PODRIA SORGIR A
PARTIR D’AQUESTA ACTIVITAT:
Utilitzant les paraules
que se m’han acudit a mi, he creat els següents mots encreuats. Us animeu a descobrir-los?
Hola Marta!
ResponEliminaJo vaig seleccionar el mateix recurs que tu. De bon principi tant sols vaig trobar la mateixa pàgina que ens has presentat per a generar mots encreuats, però finalment vaig topar amb aquesta que soluciona els problemes que comentes pel que fa al reconeixement d’accents i símbols com la ñ i, a més, et permet introduir descripcions més llargues a les “pistes”.
http://www.crosswordpuzzlegames.com/create.html
També és molt fàcil d’utilitzar. A la columna “Words” escriurem les paraules que volem que siguin les incògnites que s’hauran de descobrir i a la columna “Hint” una pista que ajudi a la persona que haurà de resoldre el mot encreuat a endevinar la paraula amagada.
Un cop tenim totes les incògnites i les seves definicions introduïdes fem click a “Create My Crossword Puzzle” i ens apareixen els nostres mots encreuats.
Aprofito per fer una proposta d’activitat que em semblaria interessant d’aplicar, per tal de treballar l’autoconeixement i la cohesió de grup per mitjà d’aquest recurs:
Cada alumne ha d’escriure una auto descripció. Cosa que ens resulta realment complicada i ens hauríem de plantejar el per què. Generalment ens costa menys descriure com son els altres que com som nosaltres mateixos i quan ens descrivim, sense adonar-nos, caiem en reproduir allò que els altres ens han dit de nosaltres mateixos. D’aquesta manera tractarem de treballar la redacció de descripcions i la mirada interna dels nostres alumnes.
Cada alumne introduirà el seu nom com a “mot incògnit” i la seva descripció com a “pista” per a resoldre’l i, un cop generat el mot encreuat de tot el grup classe, el mestre el podrà utilitzar projectant-lo a l’aula o repartint-lo als alumnes que l’hauran de resoldre.
És una activitat en la que els alumnes es poden sentir fàcilment identificats i per la que els serà fàcil atribuir un sentit a l’esforç de mirar-se a si mateixos i de redactar correctament una descripció ja que el resultat final és un joc del que podrà gaudir tot el grup classe.
Podria ser especialment útil d’utilitzar quan arriba un alumne nou a l’aula de manera que sigui més fàcil conèixer-nos millor els uns als altres. D’aquesta manera l'alumne es podrà presentar al grup sense haver de fer-ho ell sol i excepcionalment.
Ah! Que bé! Doncs el probaré :) Gràcies!!!
ResponEliminavaya mierda
ResponEliminaya
Eliminahijos de uta os voy a meter un troyano en el pc cabrones
ResponEliminaya tardas
Eliminame cajo en thus murtos
ResponEliminaJAJAJAJAJAJ
EliminaPuta mierda
Eliminasuicidaos todos subnormales de mierda
ResponEliminaMe cago en vuestros putos muertos ojala us murais todos desgraciaos, os voy a meter la web por el culo
ResponElimina