INTRODUCCIÓ A ESCRILANDIA
Escrilandia
sorgeix de la inquietud d'alguns mestres degut al baix rendiment en la
competència lingüística dels seus alumnes. Molts d'ells s'han queixat de la
inexistència de programes motivants que permetin a l'alumne desenvolupar les
seves habilitats lectoescriptores a la vegada que aquest vagi introduint-se en
l'hàbit de la lectura.
Què
fem quan el nen reconeix totes les lletres i ja és capaç de llegir un
text de manera mecànica? Quins
programes
podem utilitzar per animar-los a llegir? Quins programes podem utilitzar
per ensenyar-los a “llegir de debò”? Escrilandia és una bona eina TIC
que es pot començar a introduir a partir de cicle
mitjà i que pot ajudar-nos a resoldre
aquestes qüestions.
ACTIVITATS QUE ENS OFEREIX
El
programa comença amb una animació a mode d'introducció on es demana la col·laboració de l'alumne per acabar el conte d'un personatge d'
Escrilandia: "la cigonya". Aquest personatge servirà de motivació
per a l'alumnat.
Un
cop ens endinsem en el programa ens trobem amb quatre seccions:
1- INVENTA EL FINAL: Amb aquest joc l'alumne podrà escriure el final que més li
agradi per a cada conte. Quan l'hagi finalitzat podrà il·lustrar-ho
amb les seves pròpies imatges. Això permetrà, posteriorment a
l'aula, llegir i compartir els diferents finals que cada alumne
o grup d'alumnes hagin realitzat, fomentant amb això la creativitat
i imaginació.
L'alumne
pot variar el nivell de dificultat triant entre tres opcions, en una nos haurà
de realitzar el final del conte i la seva corresponent il·lustració, en una
altra opció l'alumne realitzarà el final i les dos últimes il·lustracions, la
primera estarà acabada i en la última opció l'alumne haurà de realitzar el
final del conte i les tres il·lustracions.
2- IL·LUSTRA EL CONTE: Aquest joc
consisteix en realitzar la lectura d'un conte, a triar, per després,
poder adornar-ho amb les il·lustracions pròpies de l'alumne. La tasca
de realitzar tres composicions, a mode de guió de la història, exigirà
a l'alumne una lectura comprensiva de la lectura. Una vegada acabades
les il·lustracions cada alumne imprimirà el seu
conte personalitzat que podrà compartir amb els seus amics i
amigues.
També es pot variar el nivell de dificultat, distingint entre tres
nivells. En el primer, l'alumne tindrà alguns dels elements creats i el seu
treball s'enfocarà envers els protagonistes. Al segon nivell, només existiran
alguns elements de les dues primeres il·lustracions i al tercer nivell serà
l'alumne qui hagi de crear les tres il·lustracions complertes.
3- APRÈN A ESCRIURE UNA POSTAL: Aquest
joc afavorirà l'aprenentatge de la realització correcta d'una postal.
El nen triarà un company al qual haurà d'escriure la postal. Una
vegada acabada podrà imprimir-la i lliurar-la-hi al seu destinatari
o destinatària. Com hem vist fins aleshores, es podrà regular el nivell de
dificultat. En el primer, l'alumne rebrà ajuda d'on ha d'escriure el nom,
l'adreça, la salutació, el comiat, etc. En un segon nivell, les ajudes es
veuran reduïdes i en el tercer nivell l'alumne haurà de redactar la postal
sense ajuda.
4- APRÈN A DESCRIURE: Conjunt de 4 jocs
destinats a l'aprenentatge de les habilitats lingüístiques per
descriure correctament, tant llocs com a persones.
- CONSTRUEIX EL PERSONATGE:
Se
li presentarà al nen una descripció aleatòria. El nen haurà de
llegir-la i modificar el personatge (ulls, boca, roba) fins a
aconseguir ser el més semblat a la descripció proposada.
- DESCRIU EL PERSONATGE:
En
aquesta activitat apareixerà un personatge d'unes característiques
aleatòries. El nen haurà de descriure-ho. Per a això gaudirà d'un
sistema d'ajudes.
- CONSTRUEIX EL PAISATGE:
És
un atractiu joc que permetrà al nen construir un paisatge concorde a
la descripció donada. Podrà crear diferents cels, sòls, muntanyes,
objectes de la llar, arbres, cases, núvols, camins, llacs, rius,
platges,
objectes
de decoració, interiors, etc. Aquesta activitat té
moltes possibilitats podent triar de cada categoria entre
una mitjana de 6 objectes.
- DESCRIU EL PAISATGE:
Aquest joc mostrarà un paisatge aleatori. El nen
haurà de, amb les ajudes pertinents, descriure el paisatge posant
l'accent en els elements que conformen el paisatge.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhRUtBWHYkGBgccvhVosX0f-himpxra_ERk52s7_Jk1K4T4MoFFzcow06qA-k1LmPd-gItBBD-V_vkXsY-4dgyFWyPo6hX4bc4nylNoAUWNs09oGcgKvX0aL-tZLfNsd6yy0k519gKCAjY/s1600/autoavaluacion.jpg)
Escrilandia té un sistema d'autoavaluació contextual a l'activitat que l'alumne estigui realitzant en aquell moment. Aquesta autoavaluació permetrà que l'alumne, abans d'ensenyar el treball al mestre o imprimir-lo, pugui repassar els aspectes més importants del seu treball posant l'accent en els errors més comuns:
- Ortografia: ús dels accents gràfics, faltes ortogràfiques.
- Gramàtica: Errors de concordança en el gènere i nombre, errors de concordança entre subjecte i predicat.
- Altres aspectes relacionats amb cada activitat com per exemple: l'ordre dels elements dibuixats, la introducció correcta de les dades personals en les postals, etc
L'autor ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaEm sembla una eina molt interessant. És cert que avui dia davant de totes les eines tecnològiques que existeixen els nostres alumnes no es senten motivats a llegir ni a escriure per plaer. Amb eines com aquestes, on es proposa als alumnes escriure o llegir de diferents maneres i el que és més important, de manera significativa, podem mostrar als més petits els beneficis i les utilitats d'escriure i llegir,
ResponEliminaTrobo que el fet que tingui autoavaluació permet als alumnes treballar de manera autònoma i l'autonomia és un factor que els nens han de desenvolupar al llarg d'aquests anys
Hola Irene, només he mirat la part d'inventar-se el final d'un conte ja que amb el grup de treball realitzem una unitat didàctica sobre el conte.
ResponEliminaCrec que la part positiva del recurs és que l'alumne s'inventa el final que vol, per tant, estem fomentant la creativitat dels alumnes. El fet que puguin il·lustrar ells mateixos la seva història fa que els alumnes tinguin més motivació a l'hora de crear la història. A més, el fet que hi hagi la part d'autoavaluació fa que els alumnes es puguin corregir en tot moment i, per tant, que puguin treballar amb autonomia.
Un dels inconvenients que veig és que només hi ha quatre històries per poder fer el final. Un cop els alumnes han creat el final d'aquestes quatre històries, és molt difícil que l'alumne torni a crear un altre cop un final per un conte que ja l'ha creat. A més, l'alumne no pot introduir protagonistes nous ja que per fer les il·lustracions només hi ha els personatges que han sortit al principi, no es pot introduir un de diferent. A més, els paisatges que poden utilitzar per a la il·lustració també estan molt limitats. Seria convenient que l'alumne pogués dibuixar, que pogués triar el paissatge, els personatges que vol que surtin i els objectes.
Tens tota la raó Laura, crec que els personatges i les il·lustracions són limitades, però potser si l'eina comença a ser coneguda i utilitzada es poden realitzar millores en un futur.
Elimina